Klarnan maksuehdot

Osta nyt – maksa myöhemmin!

Näitä ehtoja sovelletaan sinun ja tämän kaupan välillä, josta ostat tavaroita, lippuja tai palveluita, kun valitset maksutavaksi Maksa myöhemmin. 

Kun valitset maksutavaksi Maksa myöhemmin, tarjoamme sinulle mahdollisuuden maksaa eräpäivänä, joka on 14 päivää tavaroiden tai lippujen lähettämisestä tai siitä päivästä, josta lähtien palvelut tai digitaalinen sisältö on käytettävissäsi. Siirrämme saatavamme Klarna Bank AB:lle (“Klarna”). Klarna lähettää sinulle sähköpostitse maksuohjeet ostoksen maksamiseksi suoraan Klarnalle. Jos haluat mieluummin vastaanottaa maksuohjeet postitse, ota yhteyttä Klarnan asiakaspalveluun tehtyäsi oston. Yhteystiedot ja muuta tietoa Klarnasta löydät sivulta klarna.fi.

Maksa vasta kun olet vastaanottanut tilauksesi!

Klarna tarjoaa kuluttajille Ostajan turvan, mikä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kuluttajana sinun ei tarvitse maksaa tilaamiasi tuotteita ennen kuin olet vastaanottanut ne, ja että Klarna auttaa sinua ostokseen liittyvissä ongelmatilanteissa.

Lisätietoja ja ohjeet löydät täältä: https://www.klarna.com/fi/klarnan-kuluttajille-tarjoama-ostajan-turva/.

Maksut

Veloitamme sinulta laskutusmaksun 0 €. Jos saatavaa ei makseta, Klarna lähettää maksumuistutuksen, josta Klarna veloittaa 5,00 €:n muistutusmaksun sekä viivästyskorkoa korkolain mukaan. Jos saatava maksumuistutuksista huolimatta on edelleen maksamatta, Klarna voi siirtää saatavan perintätoimistolle perittäväksi, mikä voi aiheuttaa perintäkustannuksia.

Luottotarkistus ja henkilötietojen käsittely Klarnalla

Jos valitset maksutavaksi Maksa myöhemmin, Klarna arvioi luottokelpoisuutesi. 

Klarna käsittelee henkilötietojasi täyttääkseen velvollisuutensa sekä tätä sopimusta että muita tarkoituksia koskien, jotka on mainittu Tietosuojaselosteessamme. Tietosuojaseloste on luettavissa täällä sekä verkkosivuillamme, ja käyttämällä Klarnan palveluja vahvistat, että olet lukenut selosteen. Käsittelemme henkilötietojasi esimerkiksi tunnistaaksemme ja analysoidaksemme asiakkuutesi, suorittaaksemme luottoarvioinnin, markkinoidaksemme ja kehittääksemme liiketoimintaamme. Saatamme myös siirtää tietojasi valituille osapuolille (kuten luottotietotoimistoille), jotka sijaitsevat mahdollisesti EU:n/EAA:n ulkopuolella. Tietosuojaselosteessamme on lisätietoa tietojen jakamisesta, oikeuksistasi omiin tietoihisi, kuinka saat meihin yhteyden kysymyksissäsi tai teet valituksen viranomaisille.

 

Klarnan yleiset luottosopimusehdot


1. Yleisten ehtojen soveltaminen
Näitä yleisiä luottosopimusehtoja (“ Yleiset Ehdot ”) sovelletaan kaikkiin Klarnan
tarjoamiin hyödykesidonnaisiin kertaluottoihin. Sopimus kertaluotosta
(“ Pääsopimus ”) sekä nämä Yleiset Ehdot muodostavat yhdessä luottosopimuksen
(“ Luottosopimu s”) Klarnan ja kuluttajan välillä. Mikäli Pääsopimus ja Yleiset ehdot
eroavat toisistaan, Pääsopimus on etusijalla Yleisiin Ehtoihin nähden.
2. Osapuolet
Luottosopimuksen osapuolet ovat Luotonsaaja ja Luotonantaja. Luotonsaaja on
henkilö, jolle on hakemuksesta myönnetty maksuaikaa ja/tai oikeus erämaksuun
Klarnan palveluja tarjoavasta verkkokaupasta (“ Klarnaa käyttävä verkkokauppa ”)
tehdylle ostokselle. Luotonantaja on Klarna Bank AB (publ) (“ Klarna ”),
yhteisötunnus 556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Tukholma. Klarna on
luottomarkkinayhtiö, jota valvoo Ruotsin finanssivalvonta, Finansinspektionen (Box
7821, 103 97 Tukholma).
3. Luoton hakeminen ja myöntäminen
Täysi-ikäinen kuluttaja voi hakea Klarnalta luottoa Klarnaa käyttävästä
verkkokaupasta tehtävän oston rahoittamiseksi niiden ehtojen mukaisesti, jotka
asiakkaalle esitetään ostotapahtuman yhteydessä. Asiakkaalle voidaan tarjota
maksuvaihtoehdoksi luoton erämaksua kiinteissä tai joustavissa kuukausierissä.
Hänelle voidaan tarjota myös maksuaikaa ostolle niin, että koko summa maksetaan
joko 14 päivän (“ Lasku ”) tai 1– 3 kuukauden (“ Kampanjalasku ”) kuluttua. Klarnan
asiakasportaalissa asiakas voi myös hakea Klarnalta kertaluottoa sellaisen ostoksen
rahoittamiseksi, jonka maksutavaksi asiakas alunperin on valinnut Laskun.
Klarna tekee lakisääteisen luottotietojen tarkastuksen ennen päätöstä luoton
myöntämisestä. Luottotiedot tarkastamalla Klarna saa tietoa kuluttajan taloudellisista
edellytyksistä suoriutua maksusitoumuksesta valittujen luottoehtojen mukaisesti.
Klarna päättää luoton myöntämisestä yksipuolisesti.
Klarna vahvistaa luoton myöntämisen sallimalla asiakkaan ostotapahtuman tämän
valitsemien ehtojen mukaisesti sekä lähettämällä asiakkaalle Luottosopimuksen. Jos
asiakas on hakenut luottoa Laskulla rahoitetun ostoksen rahoittamiseksi Klarnan
asiakasportaalissa, Klarna vahvistaa luoton myöntämisen lähettämällä asiakkaalle
Luottosopimuksen. Luottosopimus lähetetään kirjeitse silloin, kun Klarna myöntää
asiakkaalle luoton ensimmäistä kertaa tai kun asiakkaan edellisestä ostoksesta
Klarnalla on kulunut aikaa. Muussa tapauksessa sopimus lähetetään sähköpostitse
siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka Luotonsaaja on ilmoittanut oston yhteydessä.
4. Luottoehdot
Kertaluoton kuukausierien määrä, kuukausittain maksettava vähimmäissumma,
lainakorko ja mahdolliset muut maksut käyvät ilmi Pääsopimuksesta. Klarnan
kussakin tapauksessa kuluttajille tarjoamat maksuehdot voivat vaihdella
verkkokauppojen välillä ja ne ilmoitetaan aina ostotapahtuman yhteydessä
verkkokaupan kassalla.
4.1 Joustavan erämaksun ehdot, kun luotonsaaja valitsee Joustavan
erämaksun kassalla ostotapahtuman yhteydessä tai hakee oikeutta Laskun
erämaksuun
Mikäli Luotonsaaja on valinnut oston yhteydessä verkkokaupan kassalla
maksutavaksi erämaksun Klarnan joustavaa erämaksua koskevien ehtojen
mukaisesti (“Joustavan Erämaksun Ehdot”), seuraavia ehtoja sovelletaan (ehdot
käyvät ilmi myös Pääsopimuksesta):
Maksuehdot Aloitusmaksu Lainakorko Käsittelymaksu/kk
1/100 velan määrästä
(kuitenkin aina vähintään 5,00
EUR mukaan lukien korko
jäljellä olevalle velalle)
0 EUR 19,90 % 0 EUR
Joustavan Erämaksun Ehtoja sovelletaan myös silloin, kun Luotonsaajalle
myönnetään oikeus Laskun maksuun erissä. Klarnan asiakasportaalissa tehdyn
hakemuksen perusteella. Klarna hyväksyy hakemuksen Laskun erämaksusta
lähettämällä Luotonsaajalle luottosopimuksen. Mikäli Klarna päättää olla
myöntämättä kuluttajalle oikeutta Laskun erämaksuun, Klarna ilmoittaa tästä
kuluttajalle. Jos Lasku on jo erääntynyt tässä vaiheessa, Klarna asettaa uuden
eräpäivän. Alkuperäisen maksun viivästymisestä ei tässä tapauksessa aiheudu
kuluttajalle lisäkuluja.
4.2 Kiinteän erämaksun ehdot
Kiinteän erämaksun ehtoja (“ Kiinteän Erämaksun Ehdot ”) sovelletaan, kun
Luotonsaaja on valinnut ostotapahtuman yhteydessä luoton maksutavaksi kiinteän
erämaksun.
Klarnan kunkin Kiinteän Erämaksun Ehtojen kuukausierä-vaihtoehdon osalta
veloittama lainakorko ja mahdollinen aloitusmaksu ilmenevät kassalla. Luotonsaajan
valitsema vaihtoehto käy ilmi Pääsopimuksesta. Kiinteän Erämaksun Ehtojen
mukainen kuukausierä sisältää lainakoron ja aloitusmaksun, jos nämä veloitetaan
valitun vaihtoehdon osalta. Aloitusmaksu jakautuu tasaisesti ostoksen
kuukausittaisten maksuerien lukumäärän mukaan. Jos luotonsaaja on valinnut 24 tai
36 kuukausierää, pienenevät erät kuukausittain sitä mukaa, kun maksamatta oleva
luottosumma pienenee.
4.3 Kampanjalaskun ehdot
Mikäli asiakas valitsee oston yhteydessä tarjotun mahdollisuuden pidennettyyn 1–3
kuukauden maksuaikaan aloitusmaksua vastaan Kampanjalaskun (esim. “Osta nyt,
maksa helmikuussa”) ehtojen mukaisesti (“ Kampanjalaskun Ehdot ”), luottoon
sovelletaan kyseisiä ehtoja. Kampanjalaskuun sovellettavat ehdot käyvät ilmi
Pääsopimuksesta.
Luotonsaaja voi maksaa Kampanjalaskulla rahoitetun ostoksen Joustavan
Erämaksun Perusehtojen (alla) mukaisesti maksamalla Kampanjalaskulla ilmoitettua
loppusummaa pienemmän summan. Tässä tapauksessa luottokoron ja
käsittelymaksun osalta sovelletaan Joustavan Erämaksun Perusehtoja jäljellä olevan
luoton määrään ensimmäisen maksun jälkeen.
4.4 Joustavan erämaksun perusehdot, mikäli luotonsaaja poikkeaa
ostotapahtuman yhteydessä kassalla valitusta maksusuunnitelmasta
Luotonsaajan ostotapahtuman yhteydessä verkkokaupan kassalla valitsemia
luottoehtoja (Joustavan Erämaksun Ehdot, Kiinteän Erämaksun Ehdot taikka
Kampanjalaskun Ehdot) sovelletaan niin kauan, kuin Luotonsaaja noudattaa luotolle
valittua maksusuunnitelmaa. Jos Klarna on myöntänyt Luotonsaajalle oikeuden
maksaa Laskun Joustavan erämaksun Ehtoja, kyseisiä ehtoja sovelletaan niin
kauan, kuin Luotonsaaja noudattaa kyseistä maksusuunnitelmaa. Mikäli
Luotonsaaja kuitenkin maksaa kuukausilaskulla ilmoitettua summaa pienemmän
kuukausierän, tämä tulkitaan Luotonsaajan tahdonilmauksena maksaa luotto
jatkossa erissä Klarnan Joustavan erämaksun perusehtojen (alla) mukaisesti
(“ Joustavan Erämaksun Perusehdot ”). Tässä tapauksessa luottokorko määräytyy
jäljellä olevan luoton osalta Joustavan Erämaksun Perusehtojen mukaisesti
ensimmäisen maksusuorituksen jälkeen:
Maksuehdot Aloitusmaksu Lainakorko Käsittelymaksu/kk
1/100 jäljellä olevan luoton
määrästä (kuitenkin aina
vähintään 5,00 EUR mukaan
lukien korko jäljellä olevalle
velalle)
0 EUR 19,90 % 0 EUR
5. Lainakorko ja kulujen muutokset
Klarnalla on milloin tahansa Luottosopimuksen voimassaolon aikana oikeus päättää
Luotonsaajan kanssa sovittujen luottokulujen (aloitusmaksu) korottamisesta, mikäli
Klarnan omat kulut ovat kasvaneet ja siinä suhteessa kuin kyseisten maksujen on
tarkoitus kattaa nämä kulut. Klarnan tulee ilmoittaa korotuksesta Luotonsaajalle
ennen muutosten voimaantuloa.
6. Luoton maksaminen
6.1 Kuukausittaiset maksuohjeet valittujen ehtojen mukaisesti
Klarna lähettää kuukausittain kuukausilaskun Luotonsaajalle Kuukausilaskusta käy
ilmi velan määrä, kertynyt lainakorko ja mahdolliset muut maksut valittujen
luottoehtojen mukaisesti. Kuukausilaskulla ilmoitetaan se summa, joka Luotonsaajan
tulee maksaa luoton takaisinmaksamiseksi Luottosopimuksen maksusuunnitelman
mukaisesti. Kuukausilaskulla ilmoitetaan lisäksi se vähimmäissumma, joka
Luotonsaajan tulee maksaa, mikäli hän haluaa maksaa jäljellä olevan luoton Klarnan
Joustavan Erämaksun Perusehtojen mukaisesti.
Ensimmäinen kertaluottoa koskevan kuukausilaskun eräpäivä on luottosopimuksen
tekemistä seuraavan kuukauden alussa, paitsi jos kyseessä on Kampanjalasku,
jolloin eräpäivä ajoittuu luottohakemuksen yhteydessä ilmoitettuun ajankohtaan.
Eräpäivää ei voi siirtää.
Mikäli asiakas maksaa erissä samanaikaisesti useita ostoja (kertaluottoja), Klarna
antaa maksuohjeet kaikille luotoille samalla kuukausilaskulla. Kuukausilaskulle
kerätään myös ne vielä maksamattomat ostot, joiden maksutavaksi on valittu
Kampanjalasku. Kuukausilaskulta ilmenevät Luotonsaajan viimeksi suorittama
maksu, Klarnan Luotonsaajalle myöntämien kertaluottojen velan kokonaismäärä,
kertyneet korot ja mahdolliset muut kulut.
Kuukausilaskulla ilmoitetaan se yhteenlaskettu vähimmäissumma, jonka
Luotonsaajan tulee maksaa niiden ehtojen mukaisesti, jotka hän valitsi kunkin
tekemänsä oston yhteydessä. Luotonsaajalla on myös oikeus siirtyä joustavaan
erämaksusuunnitelmaan kaikkien kertaluottojensa osalta Klarnan Joustavaa
Erämaksua koskevien Perusehtojen mukaisesti maksamalla kuukausilaskulla tätä
tarkoitusta varten ilmoitetun minimisumman. Mikäli Luotonsaaja maksaa summan,
joka on suurempi kuin annettu vähimmäissumma (“Maksa vähintään”) mutta
kuitenkin pienempi kuin laskulla ilmoitettu maksusuunnitelmien mukainen
kuukausierä (“Maksa ehtojen mukaan”), katsotaan myös tämä Luotonsaajan
tahdonilmaukseksi maksaa kaikki jäljellä olevat kertaluotot Joustavan Erämaksun
Perusehtojen mukaisesti.
Maksusuoritukset kohdennetaan seuraavassa järjestyksessä: lainakorko, luoton
kulut (aloitusmaksu), mahdolliset viivästyskulut ja viivästyskorko, pääoma.
Mikäli Luotonsaaja maksaa kuukausilaskulla ilmoitettua, ehtojen mukaista
kuukausierää (“Maksa ehtojen mukaan”) suuremman summan, ylijäävä osuus
kohdennetaan vanhimman kertaluoton pääoman lyhentämiseen. Mikäli Luotonsaaja
haluaa kohdentaa suorituksensa tietyn kertaluoton lyhentämiseen, häntä pyydetään
ottamaan yhteyttä Klarnan asiakaspalveluun. Luotonsaajalla on myös oikeus saada
maksuton lyhennystaulukko kuluttajansuojalain mukaisesti.
Luotonsaaja täyttää Luottosopimuksen mukaisen maksusitoumuksensa vain
maksamalla Klarnalle, eikä hän voi vaikuttaa maksuvelvollisuuteen sopimalla asiasta
jälkikäteen verkkokaupan kanssa. Siinä tapauksessa, että Luotonsaaja tekee
reklamaation tai hänellä on muita korvausvaatimuksia tuotteesta tai palvelusta, jonka
ostoon Klarna on myöntänyt luoton, Luotonsaajaa pyydetään ottamaan yhteyttä
ensisijaisesti suoraan myyntipaikkaan. Klarna vastaa kuitenkin kuluttajansuojalain 7
luvun 39 §:n mukaisesti.
6.2 Vapaaehtoinen ennenaikainen takaisinmaksu
Luotonsaajalla on oikeus milloin tahansa ja ilman lisäkustannuksia maksaa luotto tai
osa siitä ennen määräpäivää. Mikäli Luotonsaaja maksaa luoton tai osan siitä
ennenaikaisesti, jäljellä olevasta saatavasta vähennetään se osa
FI_4.4_08092020 luottokustannuksista, joka kohdistuu käyttämättä jäävään laina-aikaan. Klarnalla on

kuitenkin oikeus veloittaa kokonaisuudessaan luotonannosta aiheutuneet kulut, jotka
ilmoitetaan Luottosopimuksessa.
Mikäli Luotonsaajalla on maksettavanaan useita Klarnan kertaluottoja ja hän päättää
maksaa vähimmäissummaa suuremman kuukausierän maksamatta kuitenkaan
kaikkien kertaluottojen kokonaisvelkaa, ylijäämä käytetään vanhimman luoton
pääomaan lyhentämiseen. Siinä tapauksessa, että Luotonsaaja haluaa maksaa
kokonaisuudessaan pois tietyn kertaluoton mutta samalla kuitenkin jatkaa muiden
luottojen erämaksua, häntä pyydetään ottamaan yhteyttä Klarnan asiakaspalveluun.
6.3 Ennenaikainen takaisinmaksu Luotonsaajan sopimusrikkomuksen
seurauksena
Luottosopimus on voimassa, kunnes Luotonsaaja on maksanut koko velan
Luottosopimuksen mukaisesti mukaan lukien lainakoron, muut maksut sekä
mahdollisen viivästyskoron ja -kulut.
Klarnalla on seuraavissa tapauksissa oikeus vaatia koko kertaluoton takaisinmaksua
ennen sen erääntymistä:
a. Luotonsaajan maksu on viivästynyt yli kuukauden ja on edelleen suorittamatta,
kun kyseinen summa ylittää 10 % luottohinnasta, tai mikäli maksamattomaan
suoritukseen sisältyy useita maksueriä, 5 % luottohinnasta;
b. Luotonsaaja on tehnyt muun olennaisen sopimusrikkomuksen.
Mikäli Klarna on vaatinut luoton ennenaikaista takaisinmaksua jonkin yllä esitetyn
syyn a-b nojalla, Luotonsaaja ei kuitenkaan ole velvollinen maksamaan koko luottoa
ennenaikaisesti sillä edellytyksellä, että hän suorittaa Klarnan kirjallisessa
maksuvaatimuksessaan ilmoittaman summan kuukauden sisällä maksuvaatimuksen
esittämisestä.
7. Viivästyskorko ja -maksut maksuviivästyksen sattuessa
Maksuviivästyksen sattuessa Luotonsaaja on velvollinen maksamaan vuosittaista
viivästyskorkoa myöhästyneen summan osalta luoton eräpäivästä siihen asti,
kunnes myöhästynyt summa on suoritettu kokonaan. Viivästyskorko on seitsemän
prosenttiyksikköä korkeampi kuin korkolaissa määritelty viitekorko. Viivästyskorko on
kuitenkin vähintään yhtä korkea kuin lainakorko kyseiselle luotolle joko 180 päivän
ajanjaksolta velan erääntymisestä tai siihen asti, kunnes tuomioistuin on antanut
velkaa koskevan tuomion. Klarna veloittaa lisäksi Muistutusmaksun 5,00 EUR
jokaista maksumuistutusta kohden.
Maksujen viivästymisellä voi olla vakavia seuraamuksia Luotonsaajalle ja tämä voi
vaikuttaa luoton saamiseen tulevaisuudessa. Mikäli saatava siirretään perintään,
saatavaan lisätään lakisääteiset perintäkulut. Jos Klarna on antanut perintäasian
hoidettavaksi asianajajalle, perintätoimistolle tai muulle asiamiehelle, myös
asiamiehen laskutus sisältyy perintäkuluihin. Mikäli luotto irtisanotaan pahoin
laiminlyödyn maksun vuoksi, Klarna voi tehdä tästä lain mukaisesti ilmoituksen
luottotietotoimistolle.
8. Tiedottaminen
Luotonsaaja hyväksyy, että Klarna lähettää Luottosopimusta koskevaa tietoa
tekstiviestillä, sähköpostitse tai Luotonsaajan väestörekisteriosoitteeseen.
Luotonsaaja on velvollinen ilmoittamaan Klarnalle välittömästi nimen, osoitteen,
sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron muuttumisesta. Nimenmuutoksen
yhteydessä tulee liittää mukaan kopio henkilöllisyystodistuksesta.
Klarnan tavoittaa puhelimitse numerosta 09 425 99 771, sähköpostitse osoitteesta
asiakas@klarna.fi,yhteydenottolomakkeen välityksellä kotisivulla www.klarna.fi tai
kirjeitse osoitteesta Klarna Bank AB (publ) (publ.), Sveavägen 46 111 34,
Stockholm.
9. Luottosopimuksen siirtäminen
Klarnalla on oikeus siirtää Luottosopimus sekä Luotonsaajan Luottosopimukseen
pohjautuva saatava kolmannelle osapuolelle. Luotonsaajalla ei ole oikeutta ilman
Klarnan kirjallista suostumusta siirtää sopimuksen mukaisia velvoitteitaan tai
oikeuksiaan toiselle henkilölle.
10. Klarnan vastuun rajoitus
Klarna ei vastaa vahingosta, joka on seurausta lainsäädännöstä, viranomaisten
toimista tai muista tapahtumista/olosuhteista, joihin Klarnalla ei ole mahdollisuutta
vaikuttaa. Klarna vastaa Luotonsaajalle luotonannon seurauksena aiheutuneista
suorista Klarnan omasta huolimattomuudesta aiheutuneista vahingoista. Klarna ei
kuitenkaan missään tilanteessa vastaa epäsuorista vahingoista, jotka ovat
aiheutuneet luotonannon seurauksena.
11. Henkilötietojen käsittely
Klarna käsittelee henkilötietojasi täyttääkseen velvollisuutensa sekä tätä sopimusta
että muita tarkoituksia koskien, jotka on mainittu Tietosuojaselosteessamme.
Tietosuojaseloste on luettavissa täällä:
https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/fi_fi/privacy sekä
verkkosivuillamme, ja käyttämällä Klarnan palveluja vahvistat, että olet lukenut
selosteen. Käsittelemme henkilötietojasi esimerkiksi tunnistaaksemme ja
analysoidaksemme asiakkuutesi, suorittaaksemme luottoarvioinnin,
markkinoidaksemme ja kehittääksemme liiketoimintaamme. Saatamme myös siirtää
tietojasi valituille osapuolille (kuten luottotietotoimistoille), jotka sijaitsevat
mahdollisesti EU:n/EAA:n ulkopuolella. Tietosuojaselosteessamme on lisätietoa
tietojen jakamisesta, oikeuksistasi omiin tietoihisi, kuinka saat meihin yhteyden
kysymyksissäsi tai teet valituksen viranomaisille.
12. Peruuttamisoikeus
Luotonsaajalla on kuluttajansuojalain mukaisesti oikeus peruuttaa Luottosopimus 14
päivän kuluessa sen tekemisestä. Peruuttamisoikeutta käyttääkseen Luotonsaaja
ilmoittaa asiasta Klarnalle 14 päivän sisällä Luottosopimuksen asiakirjojen
saapumisesta. Ilmoitus peruuttamisoikeuden käyttämisestä voidaan toimittaa
kirjeitse, sähköpostitse tai puhelimitse kohdassa 2. ilmoitettujen yhteystietojen
mukaisesti.
Mikäli luotonsaaja käyttää peruuttamisoikeutta mutta haluaa kuitenkin oston pysyvän
voimassa, luotonsaajan tulee maksaa se pikimmiten ja viimeistään 14 päivän
kuluttua peruuttamisoikeuden käytöstä ilmoittamisen jälkeen. Tässä tapauksessa
ostoon sovelletaan Laskua koskevia ehtoja (14 päivän maksuaika ilman korkoa tai
muita maksuja). Klarnalla on kuitenkin oikeus jo kertyneeseen luottokorkoon
Joustavan Erämaksun Ehtojen mukaisesti. Maksun viivästyessä Klarna veloittaa
5,00 EUR maksumuistutuksen lähettämisestä sekä viivästyskorkoa korkolain
mukaan (ks kohta 7).
13. Muutokset Klarnan Yleisiin Ehtoihin
Klarnalla on oikeus muuttaa näitä Yleisiä Ehtoja ilman Luotonsaajan
etukäteissuostumusta, mikäli tehtävä muutos ei lisää Luotonsaajan velvoitteita tai
rajoita tämän oikeuksia. Sama pätee, mikäli ehtojen muutos on seurausta lain tai
viranomaisen päätöksen muutoksesta. Muutokset tulevat voimaan kahden
kuukauden kuluttua siitä, kun Klarna on tiedottanut asiasta Luotonsaajalle. Siinä
tapauksessa, ettei Luotonsaaja hyväksy muutoksia, hänellä on oikeus irtisanoa
sopimus välittömin vaikutuksin suorittamalla koko velan kattava maksu viimeistään
muutosten voimaantulopäivänä. Tässä tapauksessa Luotonsaaja ei ole velvollinen
suorittamaan lisämaksuja irtisanomisen vuoksi.
14. Valitukset, kiistat ja niihin sovellettava laki
Valitukset voi toimittaa Klarnalle puhelimitse numerossa 09 425 99 771 tai
sähköpostitse osoitteeseen asiakas@klarna.fi. Valituksen voi jättää myös kirjallisesti
Luotonantajan suomalaiselle tytäryhtiölle Klarna Oy, PL 39, 00100 Helsinki. Kuoreen
merkitään ‘valitus’. Klarna noudattaa valitusten käsittelyssä Ruotsin
Finanssivalvonnan ohjeistusta kuluttajille tarjottavia taloudellisia palveluja koskevien
valitusten hoidosta (FFFS 2002:23). Luotonsaaja voi ottaa yhteyttä myös
Kuluttajaneuvontaan (www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta) ja Kuluttajariitalautakuntaan
( www.kuluttajariita.fi ). Luottosopimukseen ja siitä aiheutuviin riitoihin sovelletaan
Suomen lakia. Luottosopimuksen tulkintaa tai soveltamista koskevat erimielisyydet
pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan sovinnollisesti neuvotteluilla. Mikäli sovintoon ei
päästä, ratkaistaan riita Helsingin käräjäoikeudessa. Kuluttaja-luotonsaajalla on
kuitenkin oikeus nostaa kanne sen paikkakunnan alioikeudessa, jossa hänellä on
asuinpaikka.